Pierwszy w Polsce partycypacyjny dialog na temat zmian w edukacji, który angażuje uczniów i uczennice.
Organizacja Pożytku Publicznego Off School przeprowadziła – w ramach projektu „Dom Spokojnej Młodości” – pierwszy w Polsce raport partycypacyjny, który skupia się na opiniach uczniów na temat obecnego systemu edukacji. Wyniki badania zostały zaprezentowane podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
„Raport „Szkoła marzeń” organizacji Off School był przygotowany zupełnie niezależnie od MEN. Bardzo cieszę się, że wynika z niego, że jako resort podejmujemy słuszne działania, podążamy w odpowiednim kierunku. Widzimy zbieżność z oczekiwaniami uczniów i nauczycieli. Nad innymi postulatami oczywiście będziemy się pochylać” – mówi wiceminister Paulina Piechna- Więckiewicz
W badaniu wzięło udział ponad 400 nauczycieli i 4000 tysięcy uczniów z 12 miast w Polsce. W ankietach zostały zadane uczniom między innymi takie pytania:
Czym jest dla ciebie szkoła?
Najwięcej respondentów – 30,97% – określiło szkołę jako obowiązek i konieczność. Jedynie 11,98% uczniów widzi w niej miejsce nauki i rozwoju umiejętności – to niepokojący sygnał, biorąc pod uwagę, że właśnie na tym powinna opierać się rola szkoły. Z kolei 26,57% traktuje szkołę jako miejsce spotkań z przyjaciółmi. Podkreśla to wagę aspektu społecznego w procesie edukacyjnym. 1/4 badanych stwierdziła, że szkoła potrzebuje reformy. Odsetek ten ukazuje pewne niezadowolenie z obecnego systemu edukacji.

Jakich przedmiotów twoim zdaniem brakuje w szkole?
Prawdopodobnie dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że najczęściej wybieraną odpowiedź stanowią przedmioty zawodowe i praktyczne umiejętności (29,98%). Już od wielu lat w debacie publicznej pojawiają się głosy, że system edukacji jest przepełniony teorią, która nie jest wykorzystywana w praktyce. Uczniom zależy na aplikacyjnych treściach, które mogliby bezpośrednio zastosować w ich przyszłości zawodowej.
Na kolejnych miejscach znalazły się:
- edukacja seksualna i zdrowotna – 24,21%
- edukacja finansowa i ekonomiczna – 23,49%
- sztuka, muzyka i rozwój kreatywności – 16,58%
- programowanie i nowe technologie – 8,74%
Jak ważna jest szkoła w twoim życiu?
Łączny procent uczniów oceniających szkołę jako średnio ważną, mało ważną lub nieważną wcale, wynosi 39%. Stanowi to sygnał alarmowy, który powinien nakłonić do wprowadzenia zmian w systemie edukacji. Oto pomysły na reformy przedstawione przez fundację:
- zwiększenie elastyczności programu nauczania
- wprowadzenie bardziej praktycznych treści
- tworzenie atmosfery wsparcia i przynależności

Raport „Szkoła marzeń” jasno pokazuje, że uczniowie oczekują szkoły bardziej dostosowanej do ich potrzeb – nowoczesnej, otwartej na zmiany i wspierającej ich rozwój. Wyniki badania podkreślają braki aktualnego systemu edukacji oraz wskazują konkretne kierunki, w jakich powinny zmierzać reformy. Zachęcamy do zapoznania się z całym raportem, który można znaleźć na stronie „Domu spokojnej młodości„.